„Pokud bychom se drželi původního plánu s betonem, bylo by nutné odstranit část skalního masivu, což by podle odborníků ohrozilo stabilitu zdí. Proto jsme se rozhodli pro žulové kostky v okrové barvě, které nepotřebují tak hluboké podloží,“ vysvětlil náměstek primátora pro rozvoj města a IT Ondřej Smíšek (Náš Děčín).
S tímto rozhodnutím souhlasí i památkáři, kteří upozornili, že by odtěžení skalního masivu tuto památku poničilo. Skalní masiv pod komunikací se nachází cca dvacet metrů od dolní brány. Při přípravě projektové dokumentace byl sice proveden průzkum, ten ale skalní masiv neodhalil. Jeho odtěžení by navíc bylo velmi technicky i finančně náročné.
„Odstranění skalního podloží představuje riziko pro stěny Dlouhé jízdy, které jsou tvořeny vyzděnými oblouky vyplněnými materiálem nižší kvality a obloženými znělcovým kamenem,“ doplnil primátor města Jiří Anděl (ANO).
Výstavba Dlouhé jízdy spadá cca do 70. let 17. století (dolní část byla dostavěna dodatečně, ale ještě za Maxmiliána Thuna). Její stavbu zajišťovali lamači kamene z Cínovce a Krupky. Jedná se téměř o 300 metrů dlouhý prostor vymezený dvojicí stěn. Město Děčín se kvůli jejímu dlouhodobě špatnému stavu proto rozhodlo pro zásadní rekonstrukci. Ta současně probíhá i v Růžové zahradě. Na obnovu Dlouhé jízdy a Růžové zahrady vč. Sala Terreny město získalo dotaci z Integrovaného regionální operačního programu. Celý projekt by měl být hotový nejpozději v druhé polovině příštího roku.