Pane tajemníku, jak byste své tříleté působení v čele magistrátu zhodnotil?
Musím se nejprve vrátit k situacím, které tady ještě nikdy před tím nebyly. Jednalo se o covidovou situaci, ukrajinskou krizi a požár v národním parku. U našich zaměstnanců jsem viděl obětavost, vysoké pracovní nasazení i osobní aktivity – a za to bych jim ještě jednou chtěl poděkovat. Myslím, že jsme tyto těžké situace zvládli. Uvnitř úřadu se nám daří sjednocovat softwarové prostředí, pokračujeme průběžně v reorganizaci, reagujeme na legislativní změny, například na nový stavební zákon. Daří se nám také každoročně obhajovat ISO, což je certifikát kvality, který je potvrzením, že v rámci úřadu i města jsou správně stanoveny postupy a způsoby řešení situací, včetně správného rozdělení kompetencí. Pravidelně se umisťujeme na předních příčkách v soutěži Přívětivý úřad v Ústeckém kraji a získáváme i mnohá další ocenění. To svědčí o tom, že magistrát je v dobré kondici.
Vylepšujete také nějaké služby pro veřejnost?
Zavedli jsme například nové úřední desky, které fungují jako multifunkční informační panely a nabízejí Zpravodaj města, aktuality, novinky, kulturní kalendář, odjezdy autobusů, webkamery, turistické zajímavosti nebo přehled neuhrazených poplatků s možností QR platby. Za úspěch považuji znovuzavedení psovodů, dokončení náročné stavby Domova pro seniory v Křešicích nebo umožnění používání elektronického občanského průkazu, které bylo zavedeno s dvouměsíčním předstihem. Důležitá je také informovanost obyvatel. Kromě běžných komunikačních kanálů, jako jsou Zpravodaj, web a sociální sítě, jsme začali využívat aplikaci Munipolis, prostřednictvím které občané dostávají aktuální informace přímo do mobilního telefonu nebo na e-mail.
Jaké magistrát chystá novinky?
Nahradíme klasické parkovací karty elektronickou podobou, o kterou si budou zájemci žádat prostřednictvím městského portálu občana. Odpadne tak nutnost fyzické návštěvy úřadu, a navíc elektronická kartička se neztratí. Chystáme elektronický navigační systém, jehož prostřednictvím si bude každý moci snadno vyhledat kancelář příslušného referenta nebo se nechat nasměrovat podle toho, co zrovna potřebuje na úřadě řešit. V neposlední řadě připravujeme rozšíření služeb městského portálu občana o tzv. úplné elektronické podání. V rámci zvýšení bezpečnosti bude v Bynově instalováno měření rychlosti.
Můžete zmínit i to, co se nedaří?
Aktuálně není ideální zajištění údržby zeleně. Čekali jsme na uzavření nových smluv pro některé části města. Počasí nám to také neulehčovalo. Obyvatelé města nás oprávněně upozorňují na nedostatky. My se je nyní snažíme napravit.
Občany často trápí také dopravní uzavírky ve městě, jak je může magistrát ovlivnit?
Město nemá moc možností dopravní uzavírky ve městě ovlivnit. Ve většině případů může pouze komunikovat a apelovat na majitele silnic a institucí, které stavby provádějí. Při plánovaných uzavírkách v některých případech spolupracujeme také s ČVUT jako s odborníky na dopravní obslužnost. Děčín je město s průjezdními silnicemi I. třídy ŘSD a také II. a III. třídy Ústeckého kraje. Správci komunikací a inženýrských sítí si nutné opravy vždy prosadí. Bez těchto oprav by totiž došlo k trvalejšímu uzavření komunikací nebo přerušení funkčnosti inženýrských sítí. Jedná se zejména o havárie ve městě, které je nutné co nejdříve odstranit. Takovéto opravy nemůže město téměř nijak ovlivnit.
Snaží se město uzavírky nějak koordinovat?
Uzavírky v rámci plánovaných rekonstrukcí inženýrských sítí se snažíme koordinovat a plánovat do co možná nejméně kolizních časů v rámci celého roku, a to s ohledem na bezpečnost dopravy a zajištění co nejméně omezující průjezdnosti městem. K tomuto město svolává dvakrát ročně koordinační schůzky se všemi správci sítí a komunikací. Zde požadujeme, aby při rekonstrukcích, pokud je to alespoň trochu možné, nedocházelo k úplným uzavírkám, ale pouze k částečnému omezením provozu například jen na jedné polovině komunikace. Jsou zde projednávány i předpokládané doby uzavírek, a to s ohledem na jednu ze zákonných podmínek při rozhodování o uzavírce pozemní komunikace, že silniční správní úřad dbá na to, aby byla uzavírka na co nejkratší dobu.
Proč dochází ke zdržení některých staveb?
Mezi ty nejdůležitější příčiny patří přípravná povolovací a projektová část. Jedná se o zdlouhavé legislativní, často byrokratické, schvalovací procesy a nemalý podíl je v nedostatku kvalifikovaných odborných projektantů. Stále častěji se protahují výběrová řízení, a to z nejrůznějších důvodů. Od špatně podaných nabídek přes řešení příliš vysoké nebo naopak nízké nabídkové ceny až po vylučování a odvolávání účastníků. Stává se, že se výběrové řízení musí i několikrát opakovat z důvodu nepřihlášení zájemců. Při vlastní realizaci chybí dodavatelům odborné kvalifikované pracovní síly, jsou problémy s koordinací subdodavatelů, někdy vázne i dodávka stavebních materiálů a vlastní technologie. Ne vždy se dají předem zjistit veškeré detaily pro realizaci a ty se poté musí zajistit v průběhu stavby například i provedením víceprací. Tím dochází i k navýšení konečné ceny díla. Bohužel v současné době narostly právní a soudní spory mezi investorem a dodavatelem, které tempo a plynulost stavby rovněž pozastavují. Uvedené skutečnosti vedou k prodloužení termínů ukončení stavebních prací a tím i k meziročnímu přesunu financí. Dalším důvodem, proč se nedaří v daném roce proinvestovat přidělené finanční prostředky, je ta skutečnost, že finanční částka je plánována v rámci tvorby rozpočtu ještě před zahájením výběrového řízení, kdy není znám přesný harmonogram a nelze stoprocentně odhadnout následnou prostavěnost.
Jak se magistrát snaží šetřit energie?
Například tím, že centrální nákup silové elektřiny a plynu provádíme prostřednictvím Českomoravské komoditní burzy Kladno, a to pro všechny budovy města a naše příspěvkové organizace. Dále využíváme různé dotační výzvy na zateplování budov, instalaci fotovoltaických elektráren, výměnu veřejného osvětlení za LED technologii, na 16 objektech města bylo rozhodnuto o využití „Energetické služby se zárukou úspor“ (angl. EPC) na snížení spotřeby tepla, vody, plynu, elektřiny. Při pořizování techniky a vybavení vždy upřednostňujeme nákup energeticky úsporných spotřebičů. V plánu je i nákup dalších vozidel s elektrickým pohonem.
Přál jste si stabilizovat personální situaci na magistrátu. Podařilo se?
Ve větší míře ano. Určitě jsou pracovní pozice, na kterých je obměna zaměstnanců častější, ale jedná se spíše o výjimky. Chtěl bych všem úředníkům a zaměstnancům za jejich celkový přístup k řešení veškerých úkolů, které jsou na ně kladeny, poděkovat. Jejich práce si velice vážím.
Co vás při náboru nových zaměstnanců nejvíce trápí?
Lakonicky řečeno: platové tabulky. Dlouhodobě máme problémy při získávání a obsazování zaměstnanců na pracovní pozice stavebních techniků, referentů územního plánování či sociálních pracovníků. Nutno říci, že nepomohlo, ani když jsme zkusili k poptávané pracovní pozici nabídnout městský byt. Platové tabulky jsou natolik poddimenzované a konkurence neschopné, že veřejná správa za finančním ohodnocením zaměstnanců v komerční sféře vážně zaostává. Bohužel z naší zkušenosti je vidět, že v posledních dvou letech se tato neschopnost finančně konkurovat promítá i do běžných středoškolských úřednických pozic. Snažíme se o získávání nových zaměstnanců nejen nabídkou příjemného pracovního prostředí, stabilní a předvídatelné pracovní doby, benefitů, ale také spoléháme na doporučení našich současných spokojených zaměstnanců.