Název projektu |
Inkluze do škol |
Registrační číslo projektu | CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000215 |
Webové stránky projektu | www.inkluzedecin.cz |
Kontaktní informace | Mgr. Anna Zemanová |
Další informace | - |
Informace o programu | Projekt je financován v rámci Operačního programu výzkum, vývoj a vzdělávání ze strukturálních fondů EU. Prioritní osa 3 – Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita 3: Socio-ekonomická integrace marginalizovaných skupin jako jsou Romové Specifický cíl 1: Sociální integrace dětí a žáků včetně začleňování romských dětí do vzdělávání Číslo výzvy: 02_15_007 |
Obsah projektu | Cílem projektu je zvýšit proinkluzivnost všech základních škol ve městě Děčín prostřednictvím vzniku školních poradenských pracovišť na každé škole, personálním posílením škol, DVPP, metodickým vedením ředitelů škol i pedagogických sborů, sdílením dobré praxe mezi školami a zavedením trvalé spolupráce škol a Magistrátu města Děčín. V návaznosti na akci KLIMA je cílem projektu snižovat nerovnosti ve vzdělávání a školní neúspěšnost dětí prostřednictvím systematického vedení škol a pedagogů.
1. Podpora školních pracovišť - vznik pozic školní psycholog a koordinátor inkluze. Vznik školského poradenského pracoviště na každé škole, které bude tvořeno inkluzivním týmem skládajícího se z koordinátora inkluze, školního psychologa, výchovného poradce a metodika prevence. Inkluzivní týmy budou formou mentoringu vedeny metodikem expertem a odborným garantem, kteří jsou hlavními představiteli inkluzivního vzdělávání v Děčíně. 2. Podpora prostřednictvím školních asistentů - navýšení počtu školních asistentů na jednotlivých školách. Celkem se jedná o 22 školních asistentů pro 11 škol. Tito asistenti budou primárně určeni pro podporu prvních a druhých tříd, aby proinkluzivní změna vzdělávání byla započata hned na začátku vzdělávání dítěte. 3. Ověřené metody podporující inkluzivní vzdělávání formou dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků - školení pedagogických pracovníků. Proběhnou školení celých pedagogických sborů na všech školách, budou podrobně proškoleny inkluzivní týmy i vedoucí pedagogičtí pracovníci. Tato školení bude všechny provádět partner projektu organizace Člověk v tísni (ČvT), jejíž zkušenosti s cílovou skupinou, s žáky ohroženými školním neúspěchem, jsou nenahraditelné. 4. Podpora pedagogů při zavádění a rozvoji inkluzivního vzdělávání přímo v prostředí školy - tuto podporu zajistí nově vzniklá školská poradenská pracoviště na jednotlivých školách, tzv. inkluzivní týmy, metodik expert a odborný garant projektu. 5. Sdílení odborných zkušeností, pozorování a vyvozování dobré praxe s prvky odborného provázení - v rámci této aktivity budou probíhat pravidelná setkávání vedoucích a pedagogických pracovníků a vzniknou nové platformy za účelem sdílení zkušeností a předávání si dobré praxe. Koncepční provázání nových platforem zajistí metodik expert a odborný garant projektu. |
Cíl projektu | Cílem projektu je navýšit počet proinkluzivních škol běžného vzdělávacího proudu napříč celým městem, nastavit komunikaci mezi školami a městem, zřídit školská poradenská pracoviště a pokusit se změnit negativní názor pedagogických pracovníků a veřejnosti na inkluzivní vzdělávání prostřednictvím vyškolených pedagogických pracovníků a mentoringu. Projekt je zaměřen i na podporu škol a inkluzivního prostředí v státem nastaveném prostředí, aby školy dokázaly uplatňovat inkluzivní metodody ve vzdělávání i bez následné finanční pomoci ze strukturálních fondů. Proškolení pedagogických pracovníků a nastavení inkluzivního prostředí na školách má snížit počet žáků s nedokončeným základním vzděláním a dát tak všem dětem, ať jsou jakkoli znevýhodněny, možnost se dál vzdělávat. Úkolem vzdělávání na školách v Děčíně je poskytovat rovné příležitosti dětem z jak sociokulturně a ekonomicky znevýhodněného prostředí, tak všem dětem, které vykazují potřebu podpůrných opatření a mohly by tak být ohroženy školním neúspěchem. Nastavené platformy umožňující vzájemnou komunikaci škol a magistrátu města mají za úkol šířit sdílení dobré praxe v rámci inkluzivního vzdělávání tak, aby pro každou školu se stal inkluzivní přístup k dítěti součástí výchovně-vzdělávacího procesu. Zřízení školských poradenských pracovišť přinese usnadnění diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb u dětí a žáků a zlepšení komunikace a práce s dětmi a jejich rodinami ze sociokulturně a ekonomicky znevýhodněného prostředí tak, aby školy poskytly kvalitní vzdělání všem svým žákům s ohledem na jejich individuální schopnosti a možnosti. Dalším cílem projektu je naučit všechny školy orientovat se v problematice inkluze a v možnostech podpůrných opatření. |
Rozpočet |
Celkové výdaje – 32 038 227,20 Kč |
Termín realizace | 01.09.2016 – 30.06.2019 |