Základní informace k životní situaci
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu je možné provést pouze na návrh (ve správním řízení) za splnění zákonem stanovených podmínek.
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost)
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu může provést pouze oprávněná osoba (vlastník nemovitosti, nájemce nemovitosti).
Návrh nemůže podat občan sám na sebe - se žádostí o zrušení vlastního údaje o místu trvalého pobytu.
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Zrušit údaj o místu trvalého pobytu je možné pouze na návrh.
Na které instituci životní situaci řešit
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu se provádí v místě trvalého pobytu občana, kterému má být údaj o místu trvalého pobytu zrušen.
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Podání návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu je jediný způsob, jak zrušit jiné osobě trvalý pobyt.
Magistrát města Děčín, budova B1 (budova bývalého OkÚ), ul. 28. října 1155/2, Děčín I
Odbor správních činností a obecní živnostenský úřad
oddělení správních agend, matriky a obecní živnostenský úřad
Vedoucí odboru:
Ing. Vladimíra Holečková
412 591 121 vladimira.holeckova@mmdecin.cz
Úřední hodiny:
pondělí a středa od 8:00 hodin do 17:00 hodin
úterý a čtvrtek od 08:00 hodin do 13:00 hodin
Pracovníci agendy:
Alice Veselá
412 591 137 alice.vesela@mmdecin.cz
Elektronické objednání na úřad:
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Pro zrušení údaje o místu trvalého pobytu je nutné předložit návrh, který musí mimo jiné obsahovat:
- identifikaci navrhovatele,
- identifikaci osoby, které má být trvalý pobyt zrušen,
- identifikaci adresy trvalého pobytu, která má být zrušena,
- doklady osvědčující oprávněnost k podání návrhu (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, kupní smlouva zaevidovaná na katastru, atp.),
- doložení zániku užívacího práva (např. zaniklá nebo řádně vypovězená nájemní smlouva, vypořádání majetku po rozvodu manželů, vyrozumění o provedeném vkladu do katastru nemovitostí),
- doložení neužívání nemovitosti (nejčastěji výpovědí navrženého svědka).
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu je možné nalézt na našich webových stránkách zde, ale dá se podat v jakékoliv podobě s tím, že musí obsahovat předepsané náležitosti.
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Poplatek je 100 Kč za každou osobu v návrhu.
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu je možné až po skončení správního řízení. Pokud rozhodnutí nelze vydat bezodkladně je lhůta zákonem stanovena nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení, k nimž se připočítává doba až 30 dnů, jestliže je zapotřebí provést další nezbytné úkony.
Jaké další činnosti jsou po osobě, které se trvalý pobyt ruší, požadovány
Po nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu automaticky končí platnost občanského průkazu občanovi, kterému byl údaj o místu trvalého pobytu zrušen.
Elektronická služba, kterou lze využít
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu lze podat i elektronicky e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem, nebo datovou schránkou.
Podle kterého právního předpisu se postupuje
- zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, v platném znění
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
Jaké jsou související předpisy
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění
- zákon č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, v platném znění
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů od jeho doručení účastníkům řízení, a to ke Krajskému úřadu Ústeckého kraje, odbor správních činností a krajský živnostenský úřad, se sídlem v Ústí nad Labem, prostřednictvím Magistrátu města Děčín, odbor správních činností a obecní živnostenský úřad. Odvolání může podat jak navrhovatel, tak osoba, které se rozhodnutím údaj o místu trvalého pobytu ruší.
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Za nepožádání o nový občanský průkaz do 15 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu lze uložit pokutu až do výše 15 000 Kč.