Zvláštní příjemce důchodu (ustanovení, kontrola, zrušení)
Kde a s kým řešit
Magistrát města Děčín, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální práce a služeb,
Na Valech 156/6, 405 38 Děčín IV (budova A3).
Poradenství poskytnou:
Pracovník | Funkce | Kancelář |
---|---|---|
Bc. Hana Jašurková, DiS. | základní poradenství a ustanovení zvláštního příjemce | A3/115 |
telefon: 412 593 167 | sociální pracovnice - senioři a osoby se zdrav. postižením, soc. pohřby, ust. zvl. příjemců důchodů, socio-info | |
hana.jasurkova@mmdecin.cz | ||
Šárka Kašková | poradenství, kontroly a rušení zvláštního příjemce | A3/114 |
telefon: 412 593 253 | referentka společné státní správy a samosprávy - parkovací průkazy, byty zvláštního určení, kontrola zvláštního příjemce důchodu | |
sarka.kaskova@mmdecin.cz |
Úřední hodiny:
pondělí, středa | 08:00 - 17:00 hod. |
---|---|
úterý, čtvrtek | 08:00 - 13:00 hod. |
pátek | neúřední den (lze po tel. domluvě) |
Doklady k vyřízení:
- vyplněná „Žádost o ustanovení zvláštního příjemce“, v odůvodněných případech potvrzená praktickým lékařem
- občanský průkaz žadatele
- občanský průkaz oprávněného příjemce důchodové dávky (věk 15 let a výše)
- v případě zastoupení dítěte občanský průkaz zákonného zástupce, u dětí rodný list
- v případě svěření dítěte do výchovy pěstounovi, poručníkovi, či osobě cizí je nutné rozhodnutí soudu
- výměr důchodu, či potvrzení o podání žádosti o starobní, invalidní, sirotčí či vdovský/vdovecký důchod
- v odůvodněných případech může žádost podat i právnická osoba
Bližší informace
Pokud příjemce důchodu není schopen vzhledem k nepříznivému zdravotnímu stavu svůj důchod přebírat a hospodařit s ním a s ustanovením zvláštního příjemce souhlasí, Magistrát města Děčína ustanoví zvláštního příjemce důchodu.
Podmínkou podání žádosti o ustanovení zvláštního příjemce je místní příslušnost, tzn. trvalý pobyt v Děčíně alespoň jednoho účastníků řízení.
Obecní úřad ustanoví zvláštního příjemce v případě:
- kdyby se výplatou dávky dosavadnímu příjemci zřejmě nedosáhlo účelu, kterému má dávka sloužit (zajištění základních životních potřeb),
- výplatou důchodu dosavadnímu příjemci by byly poškozovány zájmy osob, které je důchodce povinen vyživovat (např. vyživování dětí),
- oprávněný nemůže důchodovou dávku přijímat (např. ze zdravotních důvodů, neschopnost podpisu).
Kontroly:
Obecní úřad je povinen kontrolovat, zda ustanovený zvláštní příjemce používá důchodovou dávku ve prospěch oprávněného a osob, které je povinen vyživovat. Ustanovený zvláštní příjemce je povinen plnit součinnost s obcí, dokládat hospodaření s finančním prostředky oprávněného a hlásit veškeré změny rozhodné pro tento institut.
Zrušení zvláštního příjemce:
- pokud odpadly důvody, pro které byl zvláštní příjemce ustanoven,
- zvláštní příjemce neplní povinnosti dané tímto institutem,
- zvláštní příjemce neplní povinnosti součinnosti s obcí při kontrolách ustanoveného zvláštního příjemce.
Základní právní předpisy:
Sociální pohřeb
Kde a s kým řešit
Magistrát města Děčín, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální práce a služeb,
Na Valech 156/6, 405 38 Děčín IV (budova A3).
Poradenství poskytne:
Pracovník | Funkce | Kancelář |
---|---|---|
Bc. Hana Jašurková, DiS. | sociální pracovnice - senioři a osoby se zdrav. postižením, soc. pohřby, ust. zvl. příjemců důchodů, socio-info | A3/115 |
telefon: 412 593 167 | ||
hana.jasurkova@mmdecin.cz |
Úřední hodiny:
pondělí, středa | 08:00 - 17:00 hod. |
---|---|
úterý, čtvrtek | 08:00 - 13:00 hod. |
pátek | neúřední den (lze po tel. domluvě) |
Doklady k vyřízení:
Oznámení o požadavku sociálního pohřbu podávají nejčastěji zdravotnická zařízení, pohřební služby a pobytová zařízení, pouze výjimečně fyzické osoby. Pro tento účel je nutné mít s sebou:
- občanský průkaz
- doklady související s úmrtím osoby – List o prohlídce zemřelého
Bližší informace
Obec je povinna zajistit sociální pohřeb, nesjedná-li ve lhůtě 96 hodin od oznámení úmrtí (rodině, osobě blízké, opatrovníkovi, pobytovému zařízení atd.) žádná fyzická či právnická osoba pohřbení, nebo nebyla-li zjištěna totožnost mrtvého do 1 týdne od zjištění úmrtí. Obec zajistí pohřbení slušným způsobem dle místních zvyklostí, na jejímž území k úmrtí došlo nebo, kde byly lidské pozůstatky nalezeny, případně vyloženy z dopravního prostředku.
Snahou odboru sociálních věci a zdravotnictví je poskytnout komplexní poradenství pozůstalým spojených s úmrtím osoby blízké včetně sociálního poradenství (dávkového systému atp.). Dále jsou předány základní informace, které se týkají dědického řízení. Statutární město Děčín náklady na vypravené pohřby přihlašuje jako pohledávku do dědického řízení. Dědické řízení řeší pověření notáři dle místa trvalého pobytu zemřelého. Pokud po ukončení dědického řízení vznikne povinnost dědicům uhradit náklady za vypravený sociální pohřeb a dědici je dle příslušného rozhodnutí soudu neuhradí, statutární město Děčín tyto své pohledávky vymáhá exekučně.
Při vyřízení sociálního pohřbu je nutné osobní nebo telefonické jednání s pracovnicí odboru.
Základní právní předpisy:
- Zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 277/2017 Sb., o postupu obce při zajištění slušného pohřbení, v platném znění
- Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 297/2012 Sb., o Listu o prohlídce zemřelého, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízení soudních, ve znění pozdějších předpisů
Speciální označení O2 pro osoby postižené úplnou nebo praktickou hluchotou
Kde a s kým řešit
Magistrát města Děčín, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální práce a služeb,
Na Valech 156/6, 405 38 Děčín IV (budova A3).
Poradenství poskytne:
Pracovník | Funkce | Kancelář |
---|---|---|
Šárka Kašková | referentka společné státní správy a samosprávy - parkovací průkazy, byty zvláštního určení, kontrola zvláštního příjemce důchodu | A3/114 |
telefon: 412 593 253 | ||
zástup: 412 593 195 nebo 412 593 167 | ||
sarka.kaskova@mmdecin.cz |
Úřední hodiny:
pondělí, středa | 08:00 - 17:00 hod. |
---|---|
úterý, čtvrtek | 08:00 - 13:00 hod. |
pátek | neúřední den (lze po tel. domluvě) |
Doklady k vyřízení:
- občanský průkaz
- průkaz ZTP nebo ZTP/P s (označením hluchoty)
- rozhodnutí z Úřadu práce ČR o přiznání průkazu ZTP nebo ZTP/P
- řidičský průkaz
Bližší informace
- Označení O2 vydá úřad obce s rozšířenou působností držiteli řidičského oprávnění, který je držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P z důvodu postižení úplnou nebo praktickou hluchotou.
- Žadatel musí být hlášen k trvalému pobytu ve správním obvodu Magistrátu města Děčín, jako úřadu obce s rozšířenou působností. Pro výměnu je nutná osobní účast držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P.
- Žadatel musí být občan starší 18-li let, způsobilý k právním úkonům.
- Zvláštní označení O2 smí být používáno jen na vozidle, které je řízeno osobou, jíž bylo označení vydáno. Umístění vydaného zvláštního označení musí být umístěno na viditelném místě tak, aby bylo z vnějšku vozidla zřejmé, že vozidlo je řízeno sluchově postiženou osobou (zadní okno vlevo).
- Vydání označení proběhne na počkání. Pro vydání označení není potřeba vyplňovat žádné formuláře a nejsou stanoveny žádné správní poplatky.
- O2 - Označení vozidla řízeného osobou sluchově postiženou
Základní právní předpisy:
- Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změněně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších přepisů
- Zákon č. 133/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších přepisů
- Vyhláška č. 290/2011 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava řízení provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
Parkovací průkaz označující vozidlo přepravující osobu těžce zdravotně postiženou
Kde a s kým řešit
Magistrát města Děčín, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální práce a služeb,
Na Valech 156/6, 405 38 Děčín IV (budova A3).
Poradenství poskytne:
Pracovník | Funkce | Kancelář |
---|---|---|
Šárka Kašková | referentka společné státní správy a samosprávy - parkovací průkazy, byty zvláštního určení, kontrola zvláštního příjemce důchodu | A3/110 |
telefon: 412 593 253 | ||
zástup: 412 593 195 nebo 412 593 167 | ||
sarka.kaskova@mmdecin.cz |
Úřední hodiny:
pondělí, středa | 08:00 - 17:00 hod. |
---|---|
úterý, čtvrtek | 08:00 - 13:00 hod. |
pátek | neúřední den (lze po tel. domluvě) |
Doklady k vyřízení:
- občanský průkaz
- průkaz ZTP nebo ZTP/P
- 1x fotografii (rozměr 3,5 x 4,5 cm)
- rozhodnutí z Úřadu práce ČR o přiznání průkazu ZTP nebo ZTP/P
- stávající parkovací průkaz, byl-li vydán
- v případě zastoupení dítěte, občanský průkaz rodiče (zákonného zástupce)
- v případě zastoupení opatrovníkem, rozhodnutí soudu o opatrovnictví, občanský průkaz opatrovníka
- v případě jiného zastoupení (pěstoun, poručník, osoba cizí), rozhodnutí soudu o svěření dítěte do výchovy, občanský průkaz této osoby
Bližší informace
Žadatel musí být hlášen k trvalému pobytu ve správním obvodu Magistrátu města Děčín, jako úřadu obce s rozšířenou působností. Pro výměnu je nutná osobní účast držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P.
Parkovací průkaz je vydán pouze držiteli průkazu ZTP (s výjimkou postižených úplnou nebo praktickou hluchotou) nebo držiteli průkazu ZTP/P. Vozidlo lze označit parkovacím průkazem pro osoby se zdravotním postižením pouze v případě, řídí-li vozidlo nebo je-li ve vozidle přepravována osoba, která je držitelem parkovacího průkazu. Umístění vydaného parkovacího průkazu na vozidle musí být na zvnějšku dobře viditelném místě, za předním oknem (fotografií dovnitř vozu), aby bylo zřejmé, že vozidlo přepravuje těžce zdravotně postiženou osobu.
Podrobnější informace k užívání parkovacího průkazu vydá pracovnice odboru spolu s vysvětlením při vystavení dokladu.
Zhotovení nebo výměna průkazu proběhne na počkání. Pro vyřízení průkazu není potřeba vyplňovat žádné formuláře a nejsou stanoveny žádné správní poplatky.
- Vzor parkovacího průkazu - lícová strana
- Vzor parkovacího průkazu - rubová strana
Základní právní předpisy:
- Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změněně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších přepisů
- Zákon č. 133/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších přepisů
- Vyhláška č. 290/2011 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava řízení provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
Kurátor pro dospělé
Kde a s kým řešit
Magistrát města Děčín, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální práce a služeb,
Na Valech 156/6, 405 38 Děčín IV (budova A3).
Poradenství poskytnou:
Pracovník | Funkce | Kancelář |
---|---|---|
Mgr. Bc. Ivana Roučková | sociální pracovník - sociální kurátor pro dospělé | A3/203 |
telefon: 412 593 356 | ||
ivana.rouckova@mmdecin.cz |
Úřední hodiny:
pondělí, středa | 08:00 - 17:00 hod. |
---|---|
úterý, čtvrtek | 08:00 - 13:00 hod. |
pátek | neúřední den (lze po tel. domluvě) |
Doklady k vyřízení:
- platný občanský průkaz, případně jiný doklad totožnosti
Bližší informace
Kurátor pro dospělé nabízí poradenství pro osoby, které jsou ve výkonu trestu, nebo se navrací z výkonu trestu, vazby, ústavní či ochranné výchovy. Jedná se o občany, kteří mají trvalý pobyt ve správním obvodu Magistrátu města Děčín, jako úřadu obce s rozšířenou působností.
Sociální kurátor, sociální pracovník řeší s klientem především pomoc v oblasti bydlení, dávkového systému, dluhové problematiky atd.
Vzhledem k individuálnímu přístupu ke každému klientovi je nutný osobní pohovor s kurátorem, který situaci posoudí a navrhne způsoby pomoci.
Základní právní předpisy:
Nepříznivá sociální situace
Kde a s kým řešit
Magistrát města Děčín, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální práce a služeb,
Na Valech 156/6, 405 38 Děčín IV (budova A3).
Poradenství poskytují:
Funkce | Kancelář | |
---|---|---|
Bc. Markéta Bittnerová | sociální pracovnice - senioři a osoby se zdravotním postižením | A3/111 |
telefon: 412 593 195 | ||
marketa.bittnerova@mmdecin.cz | ||
Bc. Veronika Galašová | sociální pracovnice - osoby v krizi | A3/113 |
telefon: 412 593 156 | ||
veronika.galasova@mmdecin.cz | ||
Bc. Michaela Gerthnerová | sociální pracovnice - senioři a osoby se zdravotním postižením | A3/114 |
telefon: 412 593 119 | ||
michaela.gerthnerova@mmdecin.cz | ||
Bc. Jana Hlaváčková, DiS. | sociální pracovnice - rodiny s dětmi | A3/113 |
telefon: 412 593 164 | ||
jana.hlavackova@mmdecin.cz | ||
Bc. Michaela Hlinská | sociální pracovnice - bytové poradenství | A3/113 |
telefon: 412 593 163 | ||
michaela.hlinska@mmdecin.cz | ||
Bc. Hana Jašurková, DiS. | sociální pracovnice - senioři a osoby se zdrav. postižením, soc. pohřby, ust. zvl. příjemců důchodů, socio-info | A3/115 |
telefon: 412 593 167 | ||
hana.jasurkova@mmdecin.cz | ||
Bc. Tomáš Kudr | sociální pracovník - senioři a osoby se zdravotním postižením | A3/114 |
tomas.kudr@mmdecin.cz | ||
telefon: 412 593 191 | ||
Mgr. Bc. Ivana Roučková | sociální kurátor pro dospělé | A3/203 |
telefon: 412 593 356 | ||
ivana.rouckova@mmdecin.cz |
Úřední hodiny:
pondělí, středa | 08:00 - 17:00 hod. |
---|---|
úterý, čtvrtek | 08:00 - 13:00 hod. |
pátek | neúřední den (lze po tel. domluvě) |
Doklady k vyřízení:
- platný občanský průkaz, případně jiný doklad totožnosti
Bližší informace:
Sociální pracovníci poskytují poradenství pro osoby v nepříznivé životní situaci v důsledku zhoršeného zdravotního stavu, ztráty zaměstnání, bydlení, nízkých příjmů, závislostí, dluhů apod. Jedná se o osoby, které mají trvalý pobyt na území města Děčín, v odůvodněných případech ve správním obvodu Magistrátu města Děčín, jako úřadu obce s rozšířenou působností, nebo i mimo něj.
Základní a odborné poradenství je poskytováno v těchto oblastech:
- dávkové systémy (zajištění informací ohledně nároku na dávky, administrativní pomoc při vyplňování žádostí o různé typy dávek – dávky pro osoby se zdravotním postižením, příspěvek na péči, hmotná nouze, dávky státní sociální podpory),
- oblast bydlení (při nevyhovujícím bydlení, ztrátě bydlení, přechodu z bydlení azylového do vlastního bydlení (možnost dočasného umístnění do sociálního bydlení),
- pomoc při orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popř. při výběru vhodné sociální služby,
- pomoc pro osoby týrané zneužívané – krizová intervence,
- pomoc při sepsání návrhu na omezení svéprávnosti osoby, která je postižena duševní chorobou, která není jen přechodná a následná administrativní pomoc s dalšími písemnosti vyžadované soudem.
Sociální pracovníci poskytují soustavnou sociální pomoc v přímém styku s jednotlivci nebo rodinami, provádí sociální šetření, pomoc při jednání s institucemi, doprovody na úřady, depistážní činnost (vyhledávání osob, které pomoc odboru potřebují).
Vzhledem k individuálnímu přístupu ke každému klientovi je nutný pohovor se sociálním pracovníkem, který situaci posoudí a navrhne způsoby pomoci. Při nepříznivém zdravotním stavu navštíví sociální pracovník klienta v domácím prostředí.
Základní právní předpisy:
Přidělení bytu zvláštního určení a obytných místností
Kde a s kým řešit
Magistrát města Děčín, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální práce a služeb
Na Valech 156/6, 405 38 Děčín IV (budova A3)
Poradenství poskytne:
Pracovník | Funkce | Kancelář |
---|---|---|
Bc. Markéta Bittnerová | sociální pracovnice - senioři a osoby se zdravotním postižením | A3/111 |
telefon: 412 593 195 | ||
marketa.bittnerova@mmdecin.cz | ||
Bc. Michaela Hlinská | sociální pracovnice - bytové poradenství | A3/113 |
telefon: 412 593 163 | ||
michaela.hlinska@mmdecin.cz |
Příjem žádostí:
Pracovník | Funkce | Kancelář |
---|---|---|
Šárka Kašková | referentka společné státní správy a samosprávy - parkovací průkazy, byty zvláštního určení, kontrola zvláštního příjemce důchodu | A3/110 |
telefon: 412 593 253 | ||
sarka.kaskova@mmdecin.cz |
Úřední hodiny:
pondělí, středa | 08:00 - 17:00 hod. |
---|---|
úterý, čtvrtek | 08:00 - 13:00 hod. |
pátek | neúřední den (lze po tel. domluvě) |
Doklady k vyřízení
- občanský průkaz
- Žádost o zařazení do evidence žadatelů o nájem bytu zvláštního určení
Pravidla statutárního města Děčín pro přidělování bytů zvláštního určení a další důležité dokumenty, včetně žádosti, naleznete zde.
Bližší informace
Město spravuje byty zvláštního určení (velikosti 1+0 pro jednotlivce, 1+1 a 2+1 pro manželské dvojice) na adresách:
- Krásnostudenecká 1525/30, Děčín VI,
- Krásnostudenecká 1362/104A, Děčín VI (ubytovna pro seniory),
- Jindřichova 337, Děčín IX,
- Přímá 397 a 398, Děčín XXXII.
Žadatel o byt zvláštního určení musí vyplnit žádost, která je k dispozici na internetových stránkách Magistrátu města Děčín nebo osobně na odboru sociálních věcí a zdravotnictví. Doporučujeme osobní nebo telefonickou konzultaci s pracovnicí odboru.
Odbor vede evidenci žadatelů o tyto bytové jednotky, nicméně přidělení bytu se odvíjí od individuální potřeby každého žadatele.
Přidělení bytové jednotky se řídí platnými „Pravidly statutárního města Děčín pro přidělování bytu zvláštního určení“ ze dne 28.11.2022 dle usnesení schválené RM č. 22 19A 38 02.
Pokud žadatel nesplňuje podmínky dle „Pravidel statutárního města Děčín pro přidělování bytu zvláštního určení“ rozhoduje o přidělení bytové jednotky rada města na základě výjimky.
Základní právní předpisy:
- Začátek
- Předchozí
- 1
- 2
- Následující
- Konec